Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 16 października 2017

AE RADIOSTACJA ZIPPLAU - aeradio station Zipplau

Aeradio station  Luftwaffe Zipplau(Cieplewo)




Z otrzymanej mapy terenów wojskowych moja uwagę zwróciła
nazwa Aeradio station.
Oznaczeń dla stacji radiowej AE jest sporo
m.in(Artillerieempfänger,Auslandsempfänger,
Allwellenempfänger)
Na tej podstawie spróbuje znaleźć kilka informacji
na temat  systemu łączności na terenie okolic
Pruszcza Gdańskiego.
Największa koncentracja niemieckich wojsk była w Zipplau(Cieplewie).
Mamy tam stary pas startowy (jego pozostałości)
Znajdował się tam tez hangar średni oraz system kołowania
oraz około 9 potężnych budynków.
Do dzisiaj pozostał ślad okopów pod amunicję.
(Równie dobrze może to być latryna polowa )


Polowy skład amunicji Zipplau
Była także
Aeradio station (radiostacja z systemem naprowadzania)
Wireless station (maszty radiowe,stacja) ok 5 budynków
Night -landing facilities:Visual Lorenz
(systemy naprowadzania nocnego firmy Lorenz)
Kilka notek z historii  :
Systemem podejścia do lądowania nazywamy zespół urządzeń
radiotechnicznych, umożliwiający statkom powietrznym
wykonanie podejścia do lądowania przy ograniczonej widoczności.
Podejście do lądowania według przyrządów może być precyzyjne
lub nieprecyzyjne, w zależności od użytego systemu.
Pierwsze bez wątpienia urządzenie ułatwiające lądowanie w nocy
zastosowano w myśliwcach B.E.2 Royal Naval Air Service w roku 1916.
Była to piętnastometrowa linka z ciężarkiem, zwisająca pod lądującym
samolotem. Kiedy ciężarek zaczynał podskakiwać na gruncie w kokpicie dzwonił dzwonek. [...]
Pierwszym powszechnie używanym systemem podejścia był niemiecki
system Lorenz, skonstruowany w roku 1932.


System naprowadzania Lorenza




System naprowadzania Lorenza



Diagram systemu Lorenz
System Lorenza był bardzo udany; do roku 1936 był używany w ponad
40 portach lotniczych.






System Lorenza



Zainstalowany w 1936 roku na warszawskim Okęciu Lorenz
należał do najbardziej zaawansowanych systemów lądowania
przy ograniczonej widzialności ziemi
W wielkiej Brytanii używano go pod nazwą SBA
(Standard Beam Approach System ),stosowany w Praust i Zipplau.
Systemy Lorenz( który bazując na częstotliwości fal krótkich
pozwalał uzyskać dużą dokładność przy wyznaczaniu kursu lądowania,
kąta schodzenia i odległości od punktu przyziemienia)
i BSS były prekursorami systemu ILS, do dziś podstawowego systemu precyzyjnego podejścia do lądowania.
Nocą końcowa faza podejścia i sam manewr lądowania jest wspomagany przez systemy świateł podejścia.
Ich zadaniem jest ułatwienie wzrokowej lokalizacji progu pasa,
wyznaczanie kierunku w czasie dobiegu i pomoc w kołowaniu.
Pomoce wizualne na lotniskach stosowane do wspomagania systemu Lorenz:
światło migające
światła ostrzegawcze i rotacyjne,
pociski race świetlne ,
reflektory,


1,5 metrowe reflektory LUFTWAFFE
https://pl.wikipedia.org/wiki/Reflektor_przeciwlotniczy
# 2017 Reflektor z gdańskiej<Danzig> gazety.- prasowy organ gdańskiej NSDAP
http://www.gedanopedia.pl/?title=DER_DANZIGER_VORPOSTEN
https://de.wikipedia.org/wiki/Der_Danziger_Vorposten
Znaleziony opis do lotnisk. Gazeta Danziger Vorposten.







Szperacze  i światła migające.


Reflektor-szperacz Lufftwaffe
https://en.wikipedia.org/wiki/German_searchlights_of_World_War_II
System Lorenza:
https://pl.wikipedia.org/wiki/System_Lorenza
Bardzo fajna strona o systemie Lorenza:
http://www.heading.pata.pl/lorenz.htm
Bardzo ważny był także system Knickebein
- niemiecki system naprowadzania samolotów za pomocą fal radiowych
używany przez Luftwaffe podczas nocnych bombardowań
Wielkiej Brytanii w początkowym okresie II wojny światowej.
Być może zastosowany również na tych terenach ze względu na zamontowany system naprowadzania nocnego
https://pl.wikipedia.org/wiki/Knickebein


Bernhard Knickebein mała antena

Systemy radiowe:
https://en.wikipedia.org/wiki/Luftwaffe_radio_equipment_%28Funkger%C3%A4t%29_of_World_War_II
Niesamowite muzeum radiowe !!! :
http://www.rkk-museum.ru/about/abc_e.shtml


Samoloty w Praust / Zipplau
(na podstawie zebranych danych o stacjonowaniu tutaj jednostek)
Bf 109 G-4/U3
Bf 109G-8
Bf 109G-6
Bf 109G-14
Bf 109G-14
ME BF 110 G
ME 109 G 6-8
FW 109 A
Fw 190 PAZERBLITZ
FW190F-8
Ju 87 G
Na tej podstawie możemy wnioskować ze na tym terenie
zamontowano ,przykładowo
system radiowy FUG (Funkgerät,Bordfunkgerä)
FUG 7


FUG 7



FUG 7


FUG 7 system do nadawania Alfabetem Morse'a
FuG 16 Z, ZE and ZY 



Nadajnik fug 16 ogon samolotu


FuG16ZY
i wiele innych jak
FUG 202 


Bf 110 G-4 FUG 202
FuG 217 Neptun J radar
https://en.wikipedia.org/wiki/Neptun_%28radar%29



FuG 217 Neptun J radar


Zamontowana
AERADIO STATION w Cieplewie z systemem naprowadzania na pas startowy wspólpracowała z radiostacją innej znanej wtedy firmy TELEFUNKEN ,zamontowanej w Praust:http://praust.blog.pl/?p=259
A oto i odnaleziona AERADIO STATION z ZIPPLAU



AERADIO STATION z ZIPPLAU






https://praust.wordpress.com/tag/cieplewo/






ZIPPLAU LOTNISKO
Widoczne budynki hangar
Pas kołowania
Aeradio stacja!!

Luftwaffe na terenie lotniska Praust i Zipplau 1944
http://praust.blog.pl/category/luftwaffe-na-terenie-lotniska-praust-i-zipplau-1944/
Notatka o lotnisku Praust.
Cześć z tego dokumentu to informacja z przelotu wojsk alianckich





Notka lotnisko Praust

Aussenarbeitslager Russoschin bei Praust, Reichsbahn Russoschin (zewnętrzny obóz pracy Rusocin)

      Aussenarbeitslager Russoschin bei Praust, Reichsbahn Russoschin (zewnętrzny obóz pracy Rusocin) W 2015 roku podczas poszukiwań dokumen...