Z otrzymanej mapy terenów wojskowych moja uwagę zwróciła
nazwa Aeradio station.
Oznaczeń dla stacji radiowej AE jest sporo
m.in(Artillerieempfänger,Auslandsempfänger,
Allwellenempfänger)
Na tej podstawie spróbuje znaleźć kilka informacji
na temat systemu łączności na terenie okolic
Pruszcza Gdańskiego.
Największa koncentracja niemieckich wojsk była w Zipplau(Cieplewie).
Mamy tam stary pas startowy (jego pozostałości)
Znajdował się tam tez hangar średni oraz system kołowania
oraz około 9 potężnych budynków.
Do dzisiaj pozostał ślad okopów pod amunicję.
(Równie dobrze może to być latryna polowa )
Aeradio station (radiostacja z systemem naprowadzania)
Wireless station (maszty radiowe,stacja) ok 5 budynków
Night -landing facilities:Visual Lorenz
(systemy naprowadzania nocnego firmy Lorenz)
Kilka notek z historii :
Systemem podejścia do lądowania nazywamy zespół urządzeń
radiotechnicznych, umożliwiający statkom powietrznym
wykonanie podejścia do lądowania przy ograniczonej widoczności.
Podejście do lądowania według przyrządów może być precyzyjne
lub nieprecyzyjne, w zależności od użytego systemu.
Pierwsze bez wątpienia urządzenie ułatwiające lądowanie w nocy
zastosowano w myśliwcach B.E.2 Royal Naval Air Service w roku 1916.
Była to piętnastometrowa linka z ciężarkiem, zwisająca pod lądującym
samolotem. Kiedy ciężarek zaczynał podskakiwać na gruncie w kokpicie dzwonił dzwonek. [...]
Pierwszym powszechnie używanym systemem podejścia był niemiecki
system Lorenz, skonstruowany w roku 1932.
40 portach lotniczych.
(Standard Beam Approach System ),stosowany w Praust i Zipplau.
Systemy Lorenz( który bazując na częstotliwości fal krótkich
pozwalał uzyskać dużą dokładność przy wyznaczaniu kursu lądowania,
kąta schodzenia i odległości od punktu przyziemienia)
i BSS były prekursorami systemu ILS, do dziś podstawowego systemu precyzyjnego podejścia do lądowania.
Nocą końcowa faza podejścia i sam manewr lądowania jest wspomagany przez systemy świateł podejścia.
Ich zadaniem jest ułatwienie wzrokowej lokalizacji progu pasa,
wyznaczanie kierunku w czasie dobiegu i pomoc w kołowaniu.
Pomoce wizualne na lotniskach stosowane do wspomagania systemu Lorenz:
światło migające
światła ostrzegawcze i rotacyjne,
pociski race świetlne ,
reflektory,
# 2017 Reflektor z gdańskiej<Danzig> gazety.- prasowy organ gdańskiej NSDAP
http://www.gedanopedia.pl/?title=DER_DANZIGER_VORPOSTEN
https://de.wikipedia.org/wiki/Der_Danziger_Vorposten
Znaleziony opis do lotnisk. Gazeta Danziger Vorposten.
Szperacze i światła migające.
System Lorenza:
https://pl.wikipedia.org/wiki/System_Lorenza
Bardzo fajna strona o systemie Lorenza:
http://www.heading.pata.pl/lorenz.htm
Bardzo ważny był także system Knickebein
- niemiecki system naprowadzania samolotów za pomocą fal radiowych
używany przez Luftwaffe podczas nocnych bombardowań
Wielkiej Brytanii w początkowym okresie II wojny światowej.
Być może zastosowany również na tych terenach ze względu na zamontowany system naprowadzania nocnego
https://pl.wikipedia.org/wiki/Knickebein
https://en.wikipedia.org/wiki/Luftwaffe_radio_equipment_%28Funkger%C3%A4t%29_of_World_War_II
Niesamowite muzeum radiowe !!! :
http://www.rkk-museum.ru/about/abc_e.shtml
Samoloty w Praust / Zipplau
(na podstawie zebranych danych o stacjonowaniu tutaj jednostek)
Bf 109 G-4/U3
Bf 109G-8
Bf 109G-6
Bf 109G-14
Bf 109G-14
ME BF 110 G
ME 109 G 6-8
FW 109 A
Fw 190 PAZERBLITZ
FW190F-8
Ju 87 G
Na tej podstawie możemy wnioskować ze na tym terenie
zamontowano ,przykładowo
system radiowy FUG (Funkgerät,Bordfunkgerä)
FUG 7
FUG 202
https://en.wikipedia.org/wiki/Neptun_%28radar%29
Zamontowana
AERADIO STATION w Cieplewie z systemem naprowadzania na pas startowy wspólpracowała z radiostacją innej znanej wtedy firmy TELEFUNKEN ,zamontowanej w Praust:http://praust.blog.pl/?p=259
A oto i odnaleziona AERADIO STATION z ZIPPLAU
ZIPPLAU LOTNISKO
Widoczne budynki hangar
Pas kołowania
Aeradio stacja!!
Widoczne budynki hangar
Pas kołowania
Aeradio stacja!!
Luftwaffe na terenie lotniska Praust i Zipplau 1944
http://praust.blog.pl/category/luftwaffe-na-terenie-lotniska-praust-i-zipplau-1944/
Notatka o lotnisku Praust.
Cześć z tego dokumentu to informacja z przelotu wojsk alianckich
Notka lotnisko Praust