Historia
Wyspa Sobieszewska od strony zachodniej to obecnie część wschodnia i zachodnia, która przedzieliła Wisła.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wyspa_Sobieszewska
Na terenie Wyspy odnaleziono ślady osadnictwa z okresu neolitycznego (2000–1700 p.n.e.). Mieszkali tu głównie przedstawiciele kultury rzucewskiej, trudniący się rybołówstwem i myślistwem.
- ok. 550 r. n.e.: pierwsze informacje na temat ujścia Wisły opisanego przez historyka bizantyjskiego Jordanesa („O pochodzeniu i czynach Gotów”)
- 890 r.: kolejna informacja o ujściu i delcie Wisły podana przez normandzkiego żeglarza Wulfstana
W XIV i XV wieku przez teren Wyspy przechodził trakt łączący Gdańsk z Królewcem, a przy nim dwie duże karczmy (Kreczem Newefehre i Kreczem Boemsagk), przy których zaczęły tworzyć się duże osady, w tym Bohnsack (niem. worek fasoli) – późniejsze Sobieszewo.
GÓRKI ZACHODNIE
http://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=G%C3%93RKI_ZACHODNIE
GÓRKI WSCHODNIE
http://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=G%C3%93RKI_WSCHODNIE
Nazewnictwo okolic Wyspy Sobieszewskiej:
1. Górki Wschodnie, dawniej Östlich Neufähr
2. Sobieszewo, dawniej Bohnsack
3. Sobieszewko, dawniej Bohnsacker Pfarrdorf
4. Orle, dawniej Orlinki, a jeszcze wcześniej Wordel
5. Wieniec, dawniej Kronenhof
6. Komary, dawniej Schnakenburg
7. Świbno, dawniej Śpiewowo, a jeszcze wcześniej Schiewenhorst
8. Przegalina, dawniej Łożyska, a jeszcze wcześniej Einlage
9. Pastwa Sobieszewska, dawniej Bohnsackerweide
Przynależność administracyjna terenu Wyspy Sobieszewskiej zmieniała się wielokrotnie na przestrzeni wieków, najczęściej przechodząc między Prusami a miastem Gdańskiem. W okresie rozbicia dzielnicowego była to część księstwa pomorsko-gdańskiego, w okresie krzyżackim komturstwa gdańskiego, a następnie część Gdańska jako Żuławy Gdańskie.
Jak pisze Waldemar Nocny
https://pl.wikipedia.org/wiki/Waldemar_Nocny
: „Począwszy od roku 1472 Rada Miejska oddawała majątki przekazane w jej ręce przez króla polskiego w 1454 roku pod zastaw obywatelom miasta, którzy ponieśli największe nakłady finansowe w czasie wojny z Zakonem Krzyżackim”.
Tereny wyspy należały do Gdańska do 1793 r. (II rozbiór Polski), a następnie przeszły we władanie Prus.
Po klęsce Prus w wojnie prusko-francuskiej (1806) weszły do ustanowionego przez Napoleona autonomicznego miasta Gdańska. Kongres Wiedeński (1815) znów poddał te tereny pod panowanie pruskie. W okresie międzywojennym Wyspa Sobieszewska znów wchodziła w skład Wolnego Miasta Gdańska.
Mieszkańcy Sobieszewo <Bohnsack>:
http://www.stammbaum-staeck.de/Joomla/index.php/adressbuch/danzigiger-lkr-1888/orte-danziger-niederung-1888/134-bohnsack-einwohner-1888
Mieszkańcy Wschodnie Górki < Neufaehr> :
http://www.stammbaum-staeck.de/Joomla/index.php/adressbuch/danzigiger-lkr-1888/orte-danziger-niederung-1888/172-neufaehr-einwohner-1888
Książka telefoniczna Bohnsack:
http://www.danzig.org/en/wp-gallery/?cat_id=767&gallery-img-id=12791
Granice Wyspy Sobieszewskiej ukształtowały dwa ważne wydarzenia: przedarcie się wezbranej po roztopach Wisły przez miejscowość Górki w 1840 r. oraz stworzenie kolejnego – do chwili obecnej głównego – ujścia rzeki w 1895 r., tym razem siłami człowieka.
„Od połowy stycznia 1840 roku sparły się wody średniej Wisły (...). Wisła nie mając w ten sposób kiedy ulać wód swoich, wezbrała na brzegach i zagrażała zniszczeniu całej okolicy. Aż 1 lutego 1840 roku w nocy wyrżnęła się nowym korytem wprost ku morzu (...).
To nowe koryto nie ma dotąd nazwiska; a że się Wisła tak poczciwie i raźno ku morzu przebrała – nazwijmy ją tutaj „Śmiałą Wisłą”.
Wieś Górki (Neufähr) pod Gdańskiem po tzw. przełomie Wisły, jaki miał miejsce
zimą 1840 r. Wówczas w okolicy Płoni Wielkiej (dawniej: Płonina, Pleniewo,
niem. Groß Plehnendorf/ Plönendorf) grube warstwy kry spływającej do Wisły
Gdańskiej utworzyły niebezpieczny zator i spiętrzone masy wezbranej wody
przerwały prawy wał niedaleko Sobieszewa (Bohnsack), powodując zalanie części
terenów dzisiejszej Wyspy Sobieszewskiej. A w okolicy miejscowości Górki
w nocy z 31 stycznia na 1 lutego skłębione fale gniewnej rzeki przebiły się przez
pas Mierzei Wiślanej w największym jej przewężeniu (liczącym około 1,5 km),
żłobiąc z impetem nowe ujście do Bałtyku. W miejscu przerwania wydmy rwący
nurt Leniwki wytworzył głęboką rynnę, która na początku lutego osiągnęła
szerokość około 300 m, by później rozszerzyć się w formie leja do 750 m. W strefie
przybrzeżnej zaś z piasków naniesionych do Zatoki przez wody wiślane powstały
rozległe płycizny i ławice. W następstwie tej katastrofy ujściowy odcinek
Wisły skrócony został o około 14 km, a stara osada rybacka, sięgająca swymi początkami jeszcze wieków średnich, została przedzielona na dwie nierówne części
– Górki Wschodnie i Zachodnie (Östlich – Westlich Neufähr). Wielka woda,
pomimo że przeszła przez wieś w miejscu, w którym zabudowania były znacznie
oddalone od siebie, zabrała do morza osiem domów, a 90 osób pozostało bez dachu
nad głową. Wkrótce po tych dramatycznych wydarzeniach, w celu uregulowania
stosunków wodnych w Gdańsku i okolicy, odcięto w Płoni Wielkiej nowe
ujściowe koryto rzeki śluzą komorową od płynącej w kierunku Wisłoujścia odnogi,
zwanej odtąd Martwą Wisłą, i zbudowano Fort Neufähr, z którego obserwowano
i kontrolowano poziom wód i ruch na rzece. Natomiast mechanizm
wielkiego przełomu Wisły po kolejnej katastrofalnej powodzi w 1888 r. został
u schyłku stulecia wykorzystany przez inżynierów pruskich do regulacji ujścia
i wykonania tzw. Przekopu Wisły pod Świbnem (Schiewenhorst)
<Komunikaty_Mazursko_Warminskie-r2013-t-n4-s773-787>
Na przełomie XVIII i XIX wieku w okolicy brzegu morskiego wystawiono nadbrzeżny pawilon wypoczynkowy obsługujący coraz liczniejszych kuracjuszy. Znajdowało się tam również kąpielisko. Nieco później, w 1906 roku, zbudowano nad Wisłą Dom Kuracyjny według projektu W. Helda.
W latach 1933–1945 w Orlem (niem. Weidel) przy ul. Lazurowej 4, zlokalizowana była tzw. „Forsterówka”, rezydencja gauleitera i obergruppenführera SS Alberta Forstera, określanego mianem „Kata Pomorza”. Tu szkolono funkcjonariuszy pobliskiego obozu koncentracyjnego Stutthof.
Z dziennika bojowego 276. Brygady Dział Samobieżnych wynika, że 9 maja 1945 r. w okolicach Świbna poddały się ostatnie spieszone pododdziały tej formacji. Wiele innych jednostek wojskowych stacjonowało tu oczekując na ewakuację drogą morską. Po wojskach niemieckich pozostały na wyspie zarysy wielu schronów drewniano-ziemnych. Liczne transzeje i stanowiska ogniowe wskazują również na to, iż teren ten był przygotowywany do bezpośredniej obrony przed rosyjską piechotą.
Rejon, który nas interesuje to Górki Wschodnie / Östlich Neufähr
Pierwotnie w Górkach Wschodnich znajdowała się osada rybacka, która jednak została zniszczona w 1840 wskutek przerwania wałów przez Wisłę Śmiałą. Osada do roku 1840 stanowiła wspólnie z dzisiejszymi lewobrzeżnymi Górkami Zachodnimi jedną miejscowość.
Obecnie znajduje się tam niewielkie osiedle ze Stacją Ornitologiczną PAN i Stacją Biologiczną UG .
W okresie międzywojennym znajdował się tam port lotniczy, z którego korzystały wodnosamoloty do Szwecji.
Lotnisko Górki:
Śmiała Wisła, której szeroki nurt uregulowano i udrożniono w latach 1887 – 1888 wnosząc masywną groblę kamienną, świetnie nadawała się na akwen żeglarski oraz lądowisko dla wodnosamolotów.
Z ibedekera:
W czasie Wolnego Miasta Gdańska utworzono więc port dla wodnosamolotów usytuowany w Górkach Wschodnich. Utrzymywał on w latach trzydziestych XX wieku regularne połączenia z Kalmarem i Sztokholmem, będąc eksploatowany przez Lufthansę<praust:powstała z fuzji niemieckiego aero loyd oraz przedstawicieli fabryk Junkersa, Deutschen Aero Lloyd-Junkers Luftverkehr AG>.
Lotnisko chronił od północy wysoki las wydmowy. Zbudowano dla wygody podróżnych budynek dworca,w którym mieściła się restauracja
i sala odlotów:
Drugi budynek pełnił rolę przystani pasażerskiej dla statków dowożących podróżnych z Gdańska i Elbląga, a chcących skorzystać z hydroplanów. W kolejnych latach wybudowano wspomnianą halę odpraw, przestronną restaurację oraz przystań dla statków dowożących podróżnych.
http://ibedeker.pl/spacery/zwiedzanie-gdanska-port-lotniczy-w-gorkach-wschodnich/
Budynek
byłego lotniska był wykorzystany przez Helena-Lange-Schule<Szkoła
im. Heleny Lange. Gimnazjum dla Dziewcząt>, podobnie jak Conradinum
miała swoją letnią siedzibę, gdzie odbywały się obozy dla uczniów.
Schullandheim znajdował się w Ostliche-Neufähr
Schullandheim znajdował się w Ostliche-Neufähr
Lotnisko wodne- aktywnie włączyły się w nie również dwie linie lotnicze:
Deutsche Aero-Lloyd AG
oraz Nordische Flugreederei<?!>
< nie miałem pewności co do dziennikarskiego nazewnictwa tej firmy, powielanego we wszystkich publikacjach. Być może były to:
https://pl.wikipedia.org/wiki/AB_Aerotransport
Norsk Luftfart Selskap AS
AB Nordiska Flygrederi loty Stockholm- Danzig, szwedzko- niemiecka kompania lotnicza ale najpewniej:
Nordiska flygrederiet !!! i było to połączenie niemieckiej aero loyd, szwedzkich fabryk dorniera i junkersa
https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Luft-Reederei
Nordiska flygrederiet !!! i było to połączenie niemieckiej aero loyd, szwedzkich fabryk dorniera i junkersa
https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Luft-Reederei
Dane statystyczne firmy z wyszczególnieniem Danzig:
National Library of Sweden 1929_21(librisid_13496841).pdf
Pierwszy
lot z Górek Wschodnich do Szwecji odbył się 5 czerwca 1925 roku i trwał
4 godziny. Z opisu na szwedzkich stronach pasjonatów czytamy: Linię
obsługiwały m.in.samoloty Dornier SW. Lotu dokonał porucznik Hetrrström
lub von Clausbruch<I-DAAR>. Dziewiczy lot
Sztokholm-Gdańsk-Sztokholm odbył się 06 czerwca 1925 i został opisany w
dniu następnym przez reportera towarzyszącego w przelocie z NDA. Samolot
został powitany flagami (mogło tak być również z powodu szwedzkiego
Dnia Flagi ), kiedy przyleciał do Gotlandi miejscowości Visby. Gazeta
Gotlands Allehanda pochwaliła miasto Visby za organizację.
Ponad
miesiąc trwało zanim rząd wyraził zgodę, aby Visby i Slite były
lotniskami wodnymi. Dokonał tego testowo I-DOOR D-1012 Dornier Do J
Wal<?> zarejestrowany przez włoską CMASA ( https://de.wikipedia.org/wiki/CMASA ) w kooperacji z NF. Samolot ten w 1924 brał udział w wyprawie do Ameryki Płd
http://america.pink/condor-syndikat_1063246.html
http://america.pink/condor-syndikat_1063246.html
Lot trwał ok 4 godziny. Start 17:15 Gdańsk-21:45 Sztokholm. Powrót 6:00-10:00.
Październik
1925- wydarzeniem był przylot trzech włoskich hydroplanów
Ryga-Kopenhaga. Dowodzone przez asa lotnictwa majora Umberto Maddalena.
Najprawdopodobniej przybył wraz z kapitanem G. Gascoigne na samolotach Macchi_M.24
Podróż trwała od 17 września do 12 listopada 1925
Na cześć tego pana oraz Alessandro Guidon nazwano później Do X 2 R1 Do X 3 R1.
I-REDO, I-ABBN.
Macchi_M.24
Połączenie
cieszyło się sporą popularnością wśród zamożnych mieszkańców Pomorza.
Loty zawieszono wraz z końcem września 1925 roku, z powodu
niekorzystnych zmian w pogodzie. Z nieznanych nam dziś powodów w
następnym sezonie lotów nie wznowiono, zrobiono to dopiero w roku 1928.
Niestety,
gdański port lotniczy wciąż nie dysponował swoimi samolotami, a
regularne linie pasażerskie wolały operować z innych, większych miast.
Dlatego wznowiona 11 czerwca żegluga powietrzna odbywała się tylko do 23
września. Tym razem jednak zamiast do Sztokholmu, latano z Górek do
Kalmaru i na Lubekę.
Samoloty:
Junkers G 24 ge D-949 Dyonysos
Junkers G 24 ge D-949 Dyonysos
- niemiecki samolot pasażerski, produkowany w latach 1925-1929 przez wytwórnię lotniczą Junkers. Zbudowany w Limhamn / Szwecja.
Junkers G 24 ge D-949 Dyonysos
Najczęściej pojawia się nazwa Junkers G-23/24.
Rysunek techniczny, szkic Junkers G-23/24.
Samolot
Junkers G-23 był pierwszym trzysilnikowym samolotem firmy Junkers
Flugzeug und Motorenwerke A.G. i stanowił powiększone rozwinięcie
samolotu Junkers F-13.
Prototyp powstał w
wyniku współpracy wytwórni Junkers w Dessau oraz filii w Filach k.
Moskwy i został oblatany 1924 r. Zgodnie z wymaganiami Komisji
Rozbrojeniowej, narzuconymi Niemcom po I wojnie światowej (w wyniku
realizacji postanowień traktatu wersalskiego z 1919 r.), moc silników
samolotu nie przekraczała 368 kW (500 KM). W 1925 r. została uruchomiona
produkcja seryjna tych samolotów w wersji lądowej G-23L i wodnej G-23W, realizowana wspólnie przez wytwórnie Junkers w Dessau i Aktiebolaget Flygindustri Malmö< AB Flygindustri https://pl.wikipedia.org/wiki/AB_Flygindustri >Na
początku 1925 r. samoloty G-23 weszły do eksploatacji na niemieckich
liniach. W 1926 r. na G-23 był wykonany przelot Berlin-Pekin-Berlin o
długości 20 000 km. Ulepszoną odmianą G-23, o większej mocy silników,
był G-24. Łącznie wyprodukowano 48 egz. samolotów G-23 i G-24, głównie w wersji lądowej.
Pasażerowie na przystani lotniczej w Sobieszewie
Oznaczenia : c/n 917, D-949< 1925 Lufthansa>
A-44, D-949 D-ANIK Dyonysos samolot wszedł do służby w 1920 roku dla
DHL. Został on ponownie zarejestrowany jako D-Anik w 1934 roku.
Dornier Super Wal
- niemiecka łódź latająca wytwarzana w firmie Dornier w latach 1926-1929.
Budowano ją w kilku wariantach w zależności od montowanych silników:R2,R4, R4 Gas, R4 Nas, R4 Sas, R4 Cas
Budowano ją w kilku wariantach w zależności od montowanych silników:R2,R4, R4 Gas, R4 Nas, R4 Sas, R4 Cas
Rysunki techniczne Dorniera Super Wal
Samoloty cywilne zarejestrowane, pełna lista:
17.5.1925-
600-kilometrowa trasa Gdańsk - Sztokholm 1924/25 została przygotowana
przez DAL wspólnie z Nordiska Flygrederiet Pierwsze starty były z
Danzig-Plehnendorf <Gdańsk- Płonie> Pierwszy<?> lot dokonał
Rudolf Cramer z Clausbruch włoskim samolotem z Marina di Pisa https://en.wikipedia.org/wiki/Marina_di_Pisa , oznaczonym I-DAAR (D-861).
Marina di Pisa. To z tej fabryki do Danzig dotarły samoloty Dornier Super Wal
Dornier_Wal_004.pdf
19.05.1925- pierwszy lot z Gdańsk- Sztokholm, następnie wykonano kilka lotów testowych między Sztokholm i Helsinki.
5.06.1925- trasa została oficjalnie otwarta.<>I-DAAR>
08.06.1925- przyleciał drugi Dornier I-DIAR(D-862- model Goeringa)
19.07.1925- przyleciał trzeci I-DAIR D - 863
30.09.1925-
zakończenie działalności handlowej .179 lotów do Gdańska po Bałtyku
tyłu, z bardzo dużą regularnością i bez znaczących incydentów. W sumie
przetransportowano 476 pasażerów.
In 1925, four
flying boats were taken over by a German airline Aero Lloyd for the
line Danzig - Stockholm and Danzig - Berlin; the aircraft were flown by
Swedish and Italian crews.
Informacja dotycząca czterech Dornier-ów Super Wal na trasie pomiędzy Sztokholmem a Gdańskiem, z ekipą szwedzko-włoską.
Maszyny Dornier Do Super Wal
D - 861:
Model
na pewno latający do Gdańska: Typ: Wal Cabina Do J Ras Silnik:
Rolls-Royce "Eagle IX" Oznaczenie: I - DAAR D - 861 Identyfikator:
"Hai"<rekin>
15.05.1925 - wpis do włoskiego LFR
17.05.1925 - Nordiska Flygrederiet (Tochter der Deutsche Aerolloyd AG )
19.05.1925 - Pierwsza trasa lotu Danzig-Stockholm
Samolot ten miał rekord w przelocie (690km)Gdańsk-Sztokholm 2:38h pobity 18.06.1925 *Maciej Bakun-Lotnictwo...
05.06.1925 - trasy bałtyckie Ostsee-Strecke.
00.05.1926 - zarejestrowany Deutsche Lufthansa
00.05.1926 - kurorty nadbałtyckie Ostsee + loty do Bremerhaven-Helgoland.
00.11.1929 - wprowadzony do niemieckiej szkoły pilotów Deutsche Verkehrsfliegerschule (DVS)
00.10.1931 - usunięty z LFR jako "zaginiony"<?>
Maszyna Dornier Do Super Wal
D-862:
Typ: Wal Cabina Do J Ras Silnik: Rolls-Royce "Eagle IX" Gnome & Rhone "Jupiter" Oznaczenie: I-DIAR D-862 Identyfikator:"Sägefisch"<ryba-piła>
02.06.1925 - wpis do włoskiego LFR
08.06.1925 - Nordiska Flygrederiet / flygrederiet (DAL = Deutsche Aerolloyd AG )
08.07.1925 - samolot w okolicy Plehnendorf (Płonia) miał wypadek. Uszkodzono maszynę, nic nie stało się pasażerom <wg. książki Maciej Bakun Lotnictwo na ziemi gdańskiej 1910-1945>
09.06.1925 - Ostsee-Strecke.
00.05.1926 - jako Deutsche Lufthansa
00.05.1926 - Linia na kurorty bałtyckie Ostsee + Seebäderlinie Bremerhaven-Helgoland.
00.04.1928 - zmiany w silnikuna Gnome & Rhone "Jupiter"
00.06.1928 - wieder zugelassen.?
00.03.1933 - wycofany/ złomowany
Nordiska flygrederiets https://sv.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Luft-Reederei
Pracował przez jakiś czas jako pilot na trasie lotu między Stockholm-Danzig !!!, przez Gotland. Nie polatał za długo (do sierpnia 1925) do Gdańska bo...trafił do szpitala psychiatrycznego na leczenie odwykowe od morfiny. Ciekawe czy latał pod wpływem narkotyków do Gdańska i spowodował wypadek 8 lipca 1925 w Plehnendorf. Po wyjściu ze szpitala pracował jako pilot 1927 -1929 na linii Stockholm - Kalmar - Stettin<!>Szczecin
O lotnisku Lindarängens i HG: http://www.wikiwand.com/sv/Lindar%C3%A4ngens_flyghamn
Maszyna Dornier Do Super Wal D - 863
Typ: Wal Cabina Do J Ras Silnik: Rolls-Royce "Eagle IX" Oznaczenie: I - DAIR D - 863 Identyfikator:"Thunfisch"<tuńczyk>
00.06.1925 - wpis do włoskiego LFR
19.07.1925 - Nordiska Flygrederiet (DAL = Deutsche Aerolloyd AG )
20.07.1925 - Używany na trasie bałtyckiej Ostsee-Strecke.
17.05.1925 - Nordiska Flygrederiet (Tochter der Deutsche Aerolloyd AG )
19.05.1925 - Pierwsza trasa lotu Danzig-Stockholm
Samolot ten miał rekord w przelocie (690km)Gdańsk-Sztokholm 2:38h pobity 18.06.1925 *Maciej Bakun-Lotnictwo...
05.06.1925 - trasy bałtyckie Ostsee-Strecke.
00.05.1926 - zarejestrowany Deutsche Lufthansa
00.05.1926 - kurorty nadbałtyckie Ostsee + loty do Bremerhaven-Helgoland.
00.11.1929 - wprowadzony do niemieckiej szkoły pilotów Deutsche Verkehrsfliegerschule (DVS)
00.10.1931 - usunięty z LFR jako "zaginiony"<?>
D-862:
Typ: Wal Cabina Do J Ras Silnik: Rolls-Royce "Eagle IX" Gnome & Rhone "Jupiter" Oznaczenie: I-DIAR D-862 Identyfikator:"Sägefisch"<ryba-piła>
02.06.1925 - wpis do włoskiego LFR
08.06.1925 - Nordiska Flygrederiet / flygrederiet (DAL = Deutsche Aerolloyd AG )
08.07.1925 - samolot w okolicy Plehnendorf (Płonia) miał wypadek. Uszkodzono maszynę, nic nie stało się pasażerom <wg. książki Maciej Bakun Lotnictwo na ziemi gdańskiej 1910-1945>
09.06.1925 - Ostsee-Strecke.
00.05.1926 - jako Deutsche Lufthansa
00.05.1926 - Linia na kurorty bałtyckie Ostsee + Seebäderlinie Bremerhaven-Helgoland.
00.04.1928 - zmiany w silnikuna Gnome & Rhone "Jupiter"
00.06.1928 - wieder zugelassen.?
00.03.1933 - wycofany/ złomowany
- D 862 http://luftwaffe-zur-see.de/Seeluft/Werknummerlisten/Dornier%20Wal.htm
Typ: Wal Cabina Do J Ras Do J Gas Silnik: Rolls-Royce "Eagle IX"
Gnome & Rhone "Jupiter" Oznaczenie: I - DIAR D - 862 Identyfikator:"Sägefisch"
Ciekawostką i naszym odkryciem jest że w 1925 roku jako pilot latał na tych maszynach,
Hermann Göring. < do Górek, Sobieszewa ! >
Z
historii<w wielkim skrócie> wynika że po nieudanym puczu
monachijskim w 1923, został ranny. Poszukiwany przez niemieckie władze
za udział w próbie zamachu, został zmuszony do ucieczki za granicę.
Wiosną 1925 roku Goering powrócił do Szwecji, gdzie zamieszkał w centrum
Sztokholmu. W tym czasie podjął prace dla wspomnianejNordiska flygrederiets https://sv.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Luft-Reederei
Pracował przez jakiś czas jako pilot na trasie lotu między Stockholm-Danzig !!!, przez Gotland. Nie polatał za długo (do sierpnia 1925) do Gdańska bo...trafił do szpitala psychiatrycznego na leczenie odwykowe od morfiny. Ciekawe czy latał pod wpływem narkotyków do Gdańska i spowodował wypadek 8 lipca 1925 w Plehnendorf. Po wyjściu ze szpitala pracował jako pilot 1927 -1929 na linii Stockholm - Kalmar - Stettin<!>Szczecin
O lotnisku Lindarängens i HG: http://www.wikiwand.com/sv/Lindar%C3%A4ngens_flyghamn
- D-862 Dornier Do J Gas- maszyna ze zdjęcia z Göringiem:
D-862 Dornier Do J Gas (CMASA) I-DIAR D-862 Aero-Lloyd'Sagefisch'>DLH >Nordiska Flygrederiet - Zdjęcie HG na tle maszyny:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:G%C3%B6ring_Kalmar.jpg
Dornier Wal D-8621925 roku na drodze między Gdańskiem i Lindarängen.
Na zdjęciu prawdopodobnie pilot Hermann Göring. Zdjęcie
w miejscowości Slite, położone na wschodnim wybrzeżu Gotlandii na
wschód od miasta Visby
Maszyna Dornier Do Super Wal D - 863
Typ: Wal Cabina Do J Ras Silnik: Rolls-Royce "Eagle IX" Oznaczenie: I - DAIR D - 863 Identyfikator:"Thunfisch"<tuńczyk>
19.07.1925 - Nordiska Flygrederiet (DAL = Deutsche Aerolloyd AG )
20.07.1925 - Używany na trasie bałtyckiej Ostsee-Strecke.
24.07.1925
- Awaria silników, znaleziono maszynę dryfującą po morzu po problemach z
silnikiem. Samolot był tak nowy, że nie zdążono zainstalować radia.
Samolot naprawiono a pasażerów odebrał jacht.(wg. wpisu pasjonatów
szwedzkich)
00.05.1926 - wpis do Deutsche Lufthansa
00.05.1926 - kurorty nadmorskie bałtyckie Ostsee + linia do Bremerhaven-Helgoland.
00.11.1929 -wpis do niemieckiej szkoły latania Deutsche Verkehrsfliegerschule (DVS)
10.09.1930 - wywróciła się i zatonęła podczas manewrów holowniczych
00.05.1926 - wpis do Deutsche Lufthansa
00.05.1926 - kurorty nadmorskie bałtyckie Ostsee + linia do Bremerhaven-Helgoland.
00.11.1929 -wpis do niemieckiej szkoły latania Deutsche Verkehrsfliegerschule (DVS)
10.09.1930 - wywróciła się i zatonęła podczas manewrów holowniczych
Maszyna Dornier Do Super Wal D - 864
Typ:
Wal Cabina Do J Ras Do J Gas Silnik: Rolls-Royce "Eagle IX"Gnome &
Rhone "Jupiter" Oznaczenie: I - DIIR D - 864
Identyfikator:"Hecht"<szczupak>
02.07.1925 - wpis do włoskiego LFR.
00.08.1925 - Nordiska Flygrederiet (DAL = Niemiecki Aero Lloyd AG)
00.05.1926 - w Deutsche Lufthansa
00.05.1926 - kurorty nadmorskie Ostsee + linia do Bremerhaven-Helgoland
00.10.1927 - zmiana silnika do Gnome & Rhone "Jupiter"
00.06.1928 - odesłany
00.03.1932 - usunięty z LFR 07.07.1930 - Bornholm zmuszony do lądowania, zatonął podczas huraganu, 5 osób zginęło http://www.dornier-wal.com/deutsch13.html
7 lipca 1930 roku hydroplanowi D-864 "Hecht" lecącemu ze Szczecina do Sztokholmu uszkodziło się śmigło i musiał wodować, na pomoc ruszył mu kuter rybacki, w czasie holowania do pobliskiej wyspy Bornholm kuter zahaczył o boję skutkiem czego pływak hydroplanu zatonął i samolot kapotażował - zginęły 4 osoby i 1 członek załogi.
Bardzo ciekawa pozycja o historii Dorniera Super Wal:
https://www.yumpu.com/de/document/view/24796215/das-flugboot-dornier-wal-do-j-adl-luftfahrthistorikde/15
Zacumowany Dornier Super Wal w Górkach< Neufähr>
Dornier X
- latająca łódź, na 1929r największy samolot świata https://pl.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_X
http://www.diseno-art.com/news_content/2013/08/dornier-do-x-12-engined-flying-boat/
D-1929
przebywał od 6-13 lipca 1932 r. w nieczynnym już wówczas porcie
wodno-lotniczym. Na pokładzie było wtedy 70 pasażerów i 12 członków
załogi. Był to kilkudniowy pobyt, w zasadzie międzylądowanie w drodze z
Królewca do Świnoujścia. Kapitana Friedrichem Christiansenem na czele
powitano jak bohaterów. Podniosły charakter uroczystości podkreślała
obecność przedstawicieli gdańskich władz, zaś do oglądania Dorniera
ruszyły tłumy. Zwiedzających dowożono autobusami z Targu Siennego, choć
można było też skorzystać z oferty firmy Weichsel, której parowce
kursowały do Górek Wschodnich. Łódź latająca została wówczas
udostępniona do zwiedzania, a 12 lipca 1932 odbyła lot okrężny nad
Sopotem.
Jednym z pilotów, który latał na Do-X pilot Merz Horst
http://www.deutsche-biographie.de/sfz62147.html
Kilka zdjęć samolotu z Gdańska:
http://www.danzig-online.pl/luft/flug.html
Dornier X na plaży w Górkach
Port Kalmar
-rozpoczął działalność w 1926 roku. W związku z petycją do Wydziału Komunikacji w marcu tego samego roku od AB Aero Transport, ABA, a później SAS wraz z Deutsche Luft-Hansa, później, Lufthansa, aby rozpocząć loty na trasie Stettin Kalmar Sztokholm. Wybrano te miasto do tankowania i jako port lotniczy, ponieważ był pośrodku trasy Szczecin-Sztokholm.
Port lotniczy Szczecin- Dąbie
-lotnisko podobnie jak Górki, działało z firmą Nordiska Flygrederiet. <Szczecińskie Dąbie, Altdamm, Vadam>Wasser Flughafen Stettin
Lotnisko
w Dąbiu zostało oddane pod użytek w roku 1934 roku. Głównym powodem
dlaczego wybrano akurat te miejsce pod realizację lotniczych zamiarów,
było bliskie położenie jeziora Dąbie. W planach było uruchomienie
wodnego lotniska. W grudniu 1924 roku założono Stettiner Flughafen GmbH.
Twórcami nowo powstałej inwestycji byli między innymi Niemiecka
Rzesza, Gmina miasta Szczecin oraz Gmina miasta Dąbie.
Pierwszy niemiecki, łączony wodno-lądowy port lotniczy, w Szczecinie został wczoraj przed południem oddany do ruchu” Otwarcia Portu Lotniczego dokonano 19 czerwca 1927 r. Abendpost pisze. W ośrodku lotniczym istniało odtąd wiele szkół pilotażu jak również miało miejsce wiele imprez pod hasłem dni lotnictwa. Nie obyło się bez wypadków śmiertelnych.
Zdjęcia z Szczecin Dąbie
Nie zniechęciło to do rozwoju i znalezienia większej ilości zainteresowanych korzystaniem z usług dąbskiego aeroklubu. W roku 1937 zbudowano wieżę kontrolną i halę dla samolotów. W czasie wojny szkołę lotniczą zamknięto, natomiast port przejęła Luftwaffe. W czasie rozruchów marcowych w 1945 roku, lotnisko zostało zdewastowane i popadało powoli w ruinę. Podczas wojny w hangarach lotniczych ustalano multum możliwości podbicia całej Europy, czego dowodem jest relacja z po marcowych oględzin miejsca przez kaprala Kuleszę. Po 1945 roku odbudowano zniszczone lotnisko.
http://dzieciecapodroz.pl/szczecinskie-dabie/
http://lotniczapolska.pl/Lotnisko-Szczecin-Dabie-i-o-szczecinskim-lotnictwie,7959
Port Stockholm-Lindarängen
, z którego odbywały się loty do Gdańska
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindar%C3%A4ngens_flyghamn
Fokker F III
D-716
00.08.1925 - Nordiska Flygrederiet (DAL = Niemiecki Aero Lloyd AG)
00.05.1926 - w Deutsche Lufthansa
00.05.1926 - kurorty nadmorskie Ostsee + linia do Bremerhaven-Helgoland
00.10.1927 - zmiana silnika do Gnome & Rhone "Jupiter"
00.06.1928 - odesłany
00.03.1932 - usunięty z LFR 07.07.1930 - Bornholm zmuszony do lądowania, zatonął podczas huraganu, 5 osób zginęło http://www.dornier-wal.com/deutsch13.html
7 lipca 1930 roku hydroplanowi D-864 "Hecht" lecącemu ze Szczecina do Sztokholmu uszkodziło się śmigło i musiał wodować, na pomoc ruszył mu kuter rybacki, w czasie holowania do pobliskiej wyspy Bornholm kuter zahaczył o boję skutkiem czego pływak hydroplanu zatonął i samolot kapotażował - zginęły 4 osoby i 1 członek załogi.
Bardzo ciekawa pozycja o historii Dorniera Super Wal:
https://www.yumpu.com/de/document/view/24796215/das-flugboot-dornier-wal-do-j-adl-luftfahrthistorikde/15
Dornier X
- latająca łódź, na 1929r największy samolot świata https://pl.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_X
http://www.diseno-art.com/news_content/2013/08/dornier-do-x-12-engined-flying-boat/
Jednym z pilotów, który latał na Do-X pilot Merz Horst
http://www.deutsche-biographie.de/sfz62147.html
Kilka zdjęć samolotu z Gdańska:
http://www.danzig-online.pl/luft/flug.html
Dornier X na plaży w Górkach
Port Kalmar
-rozpoczął działalność w 1926 roku. W związku z petycją do Wydziału Komunikacji w marcu tego samego roku od AB Aero Transport, ABA, a później SAS wraz z Deutsche Luft-Hansa, później, Lufthansa, aby rozpocząć loty na trasie Stettin Kalmar Sztokholm. Wybrano te miasto do tankowania i jako port lotniczy, ponieważ był pośrodku trasy Szczecin-Sztokholm.
Port lotniczy Szczecin- Dąbie
-lotnisko podobnie jak Górki, działało z firmą Nordiska Flygrederiet. <Szczecińskie Dąbie, Altdamm, Vadam>Wasser Flughafen Stettin
Pierwszy niemiecki, łączony wodno-lądowy port lotniczy, w Szczecinie został wczoraj przed południem oddany do ruchu” Otwarcia Portu Lotniczego dokonano 19 czerwca 1927 r. Abendpost pisze. W ośrodku lotniczym istniało odtąd wiele szkół pilotażu jak również miało miejsce wiele imprez pod hasłem dni lotnictwa. Nie obyło się bez wypadków śmiertelnych.
Zdjęcia z Szczecin Dąbie |
Zdjęcia z Szczecin Dąbie |
Zdjęcia z Szczecin Dąbie |
Zdjęcia z Szczecin Dąbie |
Zdjęcia z Szczecin Dąbie
Nie zniechęciło to do rozwoju i znalezienia większej ilości zainteresowanych korzystaniem z usług dąbskiego aeroklubu. W roku 1937 zbudowano wieżę kontrolną i halę dla samolotów. W czasie wojny szkołę lotniczą zamknięto, natomiast port przejęła Luftwaffe. W czasie rozruchów marcowych w 1945 roku, lotnisko zostało zdewastowane i popadało powoli w ruinę. Podczas wojny w hangarach lotniczych ustalano multum możliwości podbicia całej Europy, czego dowodem jest relacja z po marcowych oględzin miejsca przez kaprala Kuleszę. Po 1945 roku odbudowano zniszczone lotnisko.
http://dzieciecapodroz.pl/szczecinskie-dabie/
http://lotniczapolska.pl/Lotnisko-Szczecin-Dabie-i-o-szczecinskim-lotnictwie,7959
Port Stockholm-Lindarängen
, z którego odbywały się loty do Gdańska
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindar%C3%A4ngens_flyghamn
Fokker F III
Informacja o tym samolocie w Górkach zaznaczona została w książce Macieja Bakuna.
Wyprodukowano
ok 600 maszyn: 103Flugboote „Typ A", 18Flugboote „Typ E", 2Flugboote
„Typ F", 12Flugboote „Typ G", 30Flugboote „Typ J", 98Flugboote „Typ K",
128Flugboote „Typ KG", 105Flugboote „Typ L", 2Flugboote „Typ M",
27Flugboote „Typ R", 38Flugboote „Typ S", 3Flugboote „Typ T" -zadnej
wzmianki o modelu W!!!
Na stronie
http://historia.trojmiasto.pl/Zapomniany-port-lotniczy-na-Wyspie-Sobieszewskiej-n75338.html#
podano model F3W jako Fokker(taki nie istniał)
Model tego typu to Wright F3W
chyba że mamy do czynienia z:
http://www.dutch-aviation.nl/index5/Civil/index5-2%20F3W.html i jest to chyba jedno z jedynych zachowanych zdjęć F III serii W.
http://www.dutch-aviation.nl/index5/Civil/index5-2%20F3W.html i jest to chyba jedno z jedynych zachowanych zdjęć F III serii W.
Fokker opracował wersję F.III z pływakami, posiadał płetwę grzbietową(nie wprowadzono tej wersji do produkcji seryjnej)
Najbardziej udana wersja F.IIIs przebudowana przez Karla Grulich w niemieckim Aero Lloyd dla Deruluft.
Najbardziej udana wersja F.IIIs przebudowana przez Karla Grulich w niemieckim Aero Lloyd dla Deruluft.
Samoloty
przebudowane w 1925 miały oznaczenia DALFokker F.III/ Grulich V.I Nie
zachowały się podobno zdjęcia i rysunki tej maszyny.
http://www.dutch-aviation.nl/index5/Civil/index5-2%20F3.html
http://www.dutch-aviation.nl/index5/Civil/index5-2%20F3.html
Jeden z samolotów F III miał rekord przelotu i pobił przelot maszyny Dornier Super Wal
Fokker-Grulich F.III D 180 Main 1531 06.02.23 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 180
Fokker-Grulich F.III D 353 Donau 1551 24ex DDL, 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 353
Fokker-Grulich F.III D 378 1552 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 378
Fokker Grulich F.III D 468 1554 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 468
Fokker-Grulich F.III D 447 Ems 1553 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 447
Fokker-Grulich F.III D 489 Etsch 1555 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 489
Fokker-Grulich F.III D 503 Leine 1556 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 503/ D-ORIP
Fokker-Grulich F.III D 516 Flensburg 1557 24.6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 516
Fokker-Grulich F.III D 526 1558 .25 18.9.25 to DDL as T-DOFF
Fokker-Grulich F.III D 533 Oder 1559 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 533
Fokker-Grulich F.III D 554 1562 .25 2.5.25 to DLL as T-DAFA
Fokker-Grulich F.III D 545 1561 .25 16.5.25 to DDL as T-DOFC
Fokker-Grulich F.III D 542 1560 .25 5.8.25 to DDL as T-DOFD
Fokker-Grulich F.III D 554 1562 .25 2.5.25 to DLL as T-DAFA
Fokker-Grulich F.III D 575 Isar 1563 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 575
Fokker-Grulich F.III D 594 Fulda 1564 .25 1925 to Süddeutscher Aero Lloyd AG as D 594/ D-OTIK
Fokker-Grulich F.III D 701 Saale 1565 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 701
Fokker-Grulich F.III D 716 Schwarza 1566 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 716/ D-OLIK
Fokker-Grulich F.III D 353 Donau 1551 24ex DDL, 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 353
Fokker-Grulich F.III D 378 1552 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 378
Fokker Grulich F.III D 468 1554 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 468
Fokker-Grulich F.III D 447 Ems 1553 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 447
Fokker-Grulich F.III D 489 Etsch 1555 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 489
Fokker-Grulich F.III D 503 Leine 1556 .24 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 503/ D-ORIP
Fokker-Grulich F.III D 516 Flensburg 1557 24.6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 516
Fokker-Grulich F.III D 526 1558 .25 18.9.25 to DDL as T-DOFF
Fokker-Grulich F.III D 533 Oder 1559 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 533
Fokker-Grulich F.III D 554 1562 .25 2.5.25 to DLL as T-DAFA
Fokker-Grulich F.III D 545 1561 .25 16.5.25 to DDL as T-DOFC
Fokker-Grulich F.III D 542 1560 .25 5.8.25 to DDL as T-DOFD
Fokker-Grulich F.III D 554 1562 .25 2.5.25 to DLL as T-DAFA
Fokker-Grulich F.III D 575 Isar 1563 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 575
Fokker-Grulich F.III D 594 Fulda 1564 .25 1925 to Süddeutscher Aero Lloyd AG as D 594/ D-OTIK
Fokker-Grulich F.III D 701 Saale 1565 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 701
Fokker-Grulich F.III D 716 Schwarza 1566 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 716/ D-OLIK
Fokker-Grulich F.III D 729 Unstrut 1567 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 729
Fokker-Grulich F.III D 743 Inn 1568 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 743
Fokker-Grulich F.III D 743 Inn 1568 .25 6.1.26 to Deutsche Luft Hansa AG as D 743
Polski akcent - lotnisko Puck
W sierpniu 1925 r. Polska Linia Lotnicza ”Aerolot”<Polska Linia Lotnicza "Aerolloyd">.
zakupiła w firmie Aktiebolaget Flygindustri Malmö samolot Junkers G-23W
planując uruchomienie komunikacji lotniczej na trasie
Warszawa-Gdańsk-Malmö-Kopenhaga. Junkers G-(23?)24W S-AAAR otrzymał w
Polsce znaki rejestracyjne P-PAWA i stacjonował w bazie Morskiego
Dywizjonu Lotniczego w Pucku. W dniu 15.08.1925 r. samolot wykonał lot
próbny z Gdańska przez Malmö do Kopenhagi i z powrotem. Ponieważ
zrezygnowano z uruchomienia linii, samolot wrócił 20.8.1925 r. do
wytwórni w Szwecji. Wkrótce został sprzedany do Niemiec, gdzie po
przerobieniu na wersję lądową i wyposażeniu w inne silniki, otrzymał
oznaczenie G-24L i był używany przez wiele lat.
G-(23?)24W S-AAAR
W 1926 r. ”Aerolot” < https://pl.wikipedia.org/wiki/Aerolot
>powrócił do koncepcji otwarcia linii do Kopenhagi. Ze szwedzkiej
wytwórni wypożyczono G-23W o znakach S-504 na okres 20.8. do 3.09.1926
r. i w dniu 24.8.1926 r. wykonano lot próbny na trasie
Puck-Kopenhaga-Puck.
G-23W o znakach S-504
Według innej informacji PLL Aerolot próbowali w sierpniu 1925 roku uruchomić regularną usługę przez Bałtyk do Malmö.
W tym celu testowano Junkers G 24 W z oznaczeniami: S-AAAR. W Polsce otrzymał nowe: P-PAWA. Po tygodniu testów zwrócono maszynę.
W tym celu testowano Junkers G 24 W z oznaczeniami: S-AAAR. W Polsce otrzymał nowe: P-PAWA. Po tygodniu testów zwrócono maszynę.
Ciekawostka - Lotnisko molo Sopot
Podczas
letniego sezonu kąpielowego 1923, molo w Sopocie było używane kilka
razy jako pomost dla wodnosamolotów. Wykorzystano do tego Junkers F 13
D-255 "Swan", który odbywał loty z Hamburga 3.-5 czerwca 1923.
Regularne loty z sopockiego molo były uciążliwe dla turystów wiec
administracja zaproponowała Südbade.
Niestety,
badania wykazały na występowanie prądów morskich, mierzei i częstych
wiatrów morskich zakłócających ruch lotniczy. Nie spełnił niestety
oczekiwań dlatego szukano nowego miejsca, które będzie odpowiednie przy
złej pogodzie i wzburzonym morzu. Wybrano Plehnendorf (dziś Płonia)
miejscowość, 7 km na wschód od Gdańska Oficjalnie lotnisko
"Danzig-Plehnendorf" powołano w maju 1925.
Ciekawostka - Lotnisko Westerplatte:
Na jesień 1924 roku, niemiecka Aero Lloyd prowadziła transport i próbne nocne loty
Berlin
- przez Kopenhaga - Szczecin. We wrześniu i październiku 1924 na trasie
Berlin - Szczecin - Kopenhaga utworzono testowe loty nocne. Na odcinku z
Berlina do Szczecina użyto Fokker F II z DzAL Dz 3 i 4 Dz - wyposażone
w światła lądowania i dodatkowego oprzyrządowania nocnego. Lotnisko
znajdowało się w Szczecin- Dąbie.
Później
wykorzystano do tego Dornier "Dolphin" D-277 na pokładzie z pilotem
Horst-em Merz-em(wyszkolony w 1914r na lotnisku Langfurt- Wrzeszcz). W
nocy z 13 października 1924 roku wodnosamolot odbył lot reklamowy wzdłuż
wschodniego wybrzeża do Gdańska. Za linie lądowania(ognia) posłużyły
łodzie rybackie i flary.
Ciekawostka reklamowa:
Statek z prospektu reklamowego Sobieszewa, który pływał z Danzig do kurortu Bohnsack
Autobus do Sztutowo i Sobieszewo:
Podsumowując.
Lotnisko w Górkach Wschodnich można nazwać pechowym przez swoje położenie geograficzne. Teren rozdzieliła powódź i utworzyła Wisłę Śmiałą, nazwaną tak przez Wincentego Pola. Górki nie znalazły się w granicach Wolnego Miasta Gdańska i nie były tak popularne, jak sąsiedni Bohnsack (Sobieszewo) Dlatego trudno zdobyć stare szczegółowe mapy, dane adresowe. Jeśli maja Państwo jakieś ciekawe zdjęcia lub informacje z okolic lotniska, podeślijcie nam i zaktualizujemy historie.
Dziękuję za wizytę.
www.praust.blog.pl
praust@poczta.fm
https://web.facebook.com/Ocalic.od.zapomnienia.Praust