Na ślad berlinki pruszczańskiej trafiłem na stronie
www.berlinka.pcp.pl
Warto tam zajrzeć gdyż posiada niesamowite opracowania.
Berlinka
to współczesna, potoczna nazwa budowanej przed i w czasie II wojny światowej autostrady (niem. Reichsautobahn, w skrócie RAB), która miała połączyć stolicę ówczesnej III Rzeszy, Berlin,
ze znajdującym się na wschodnich rubieżach państwa Królewcem
(niem. Königsberg), przebiegając przez tzw. korytarz polski.
Składała się z trzech odcinków a gdański węzeł nosił nazwę
RAB 3: Gdańsk — Elbląg — Królewiec.
BERLINKA FRAGMENT PRAUST |
Budowa autostrady RAB 1 została zainaugurowana pod koniec 1933
Prace ruszyły nad dwoma odcinkami
Stettiner Dreieck (okolice Berlina) do Stettin-Süd (Szczecin Zachód)
oraz Königsberg (Królewiec) — Elbing-Ost (Elbląg-Wschód).
W 1938 Niemcy użyli autostrady jako pretekstu do wszczęcia wojny
– zażądali eksterytorialnego korytarza łączącego oba jej fragmenty rozdzielone obszarem należącym do Polski .
W czasie wojny Niemcy wykorzystywali do pracy więźniów w obozach pracy lub dosłownie ,zagłady.
RABLager (Reichsautobahnlager)
Dwa obozy w okolicy Pruszcza Gdańskiego to:
RAB-Lager Straschin-Prangschin
RAB-Lager Praust
Mapy rejonu gdańskiego i Praust
Z okolic Pruszcza berlinka miała przebiegać w kierunku Kościerzyny, Bytowa i dalej na zachód, z lekkim odchyleniem na południe.
Był tez brany pod uwagę łącznik Praust-Hohenstein
[Pruszcz Gdański-Pszczółki] (DK1)
Fritz Todt
-minister uzbrojenia i amunicji Rzeszy
Powierzono mu budowę słynnych autostrad niemieckich Reichsautobahn (RAB)
czyniąc go generalnym inspektorem budowy dróg.
Todt wywiązał się z tego zadania znakomicie, czego efektem było powstanie do 1938 roku około 3 tysięcy kilometrów autostrad.
Stworzył paramilitarną Organizację Todt
(OT, niem. Organisation Todt), która w latach 1938-1945 zajmowała się głównie budownictwem obiektów wojskowych
(głównie Linia Zygfryda, Wał Atlantycki oraz szereg wojennych kwater Hitlera
w Wilczym Szańcu).
Organizacja ta miała własne obozy pracy i zatrudniała też więźniów z obozów koncentracyjnych.
W późniejszych latach wojny udział pracowników przymusowych w szeregach OT był bardzo duży.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fritz_Todt
Obozy pracy,zagłady :
RAB-Lager Straschin-Prangschin
ID obozu:2553
Funkcjonowanie:
Luty 1940 - Maj 1942
Zwangsarbeitslager -
Obóz pracy przymusowej dla Żydów
Więzieni mężczyźni pracowali tam w ramach firmy Henkelwerke
(podporzadkowane firmie Henkel Werke-producent samolotów oraz firma zrzeszona z organizacja TODt-
organizacja sektora prywatnego dla BMW,
Heinkla-Werke, Junkers i Polte Todt )
RAB-Lager Praust
ID obozu:2549
Funkcjonowanie:
10.12.1940-17.04.1941
Zwangsarbeitslager -
Obóz pracy przymusowej dla Żydów
Najprawdopodobniej wg.mnie
funkcjonował na terenie obecnie zamkniętego (na obecna chwile powstają tam nowe hale i teren jest rozkopany)
bombo składu Pruszcz Gdański.
+
Najprawdopodobniej
RAB- Lager Rottmannsdorf
Obóz w Rotmance.
Link terenu z wikimapia :
http://wikimapia.org/#lang=pl&lat=54.240328&lon=18.620667&z=16&m=b&show=/9445442/pl/By%C5%82y-teren-wojskowy
Mapa oznaczenia niemieckiego archiwum
XI. HA, D 50430(prezentowana tutaj)
Trafiłem tam po kalibracji map na fragment (!!!) drogi
http://wikimapia.org/#lang=pl&lat=54.240541&lon=18.641932&z=16&m=b&show=/24155304/de/geplante-autobahn
INNY ŚLAD W REJONACH PRUSZCZA:
Po rozmowie z pasjonatem Berlinki dowiedziałem się ze mapy niemieckie to często wstępny plan do działania .
Trafiłem (mimo wstępnej kalibracji) na takie elementy mostu lub wstępnej estakady :
Pruszcza Gdańskiego. Rejon DK1-Cieplewo
(obecny rejon Grunwaldzka/Tczewska)
Materiały otrzymałem i opracował Piotr Zembrzuski
badacz historii autostrady Berlin-Królewiec.
Najwięcej opracowań o rejonie Gdańska znajdziecie państwo tutaj:
http://www.berlinka.pcp.pl/berlinka/Gdansk_autostrada_berlin-krolewiec.html
Koncepcja - według realnych śladów w terenie
Teoretyczna wizualizacja symulacji graficznej według map:
1
http://praust.blog.pl/files/2015/10/3.jpg
http://www.berlinka.pcp.pl/berlinka2/Danzig-Posen_Geplante_1940.html
Na mapie pokazano jak miał wyglądać wjazd do Gdańska-Wrzeszcza od
węzła w pobliżu Borzęcina koło Pruszcza Gdańskiego.
To jest fragment mapy "PK C 51166" - z 1940 roku
Danzig -Posen Geplante Streckenführung der Autobahn Danzig-Posen zwischen
Danzig und westlich Preußisch Stargard, Bl. 1-2 Schwarzdruck,
Reichsamt für Landesaufnahme 1940. 1:25.000
2
http://praust.blog.pl/files/2015/10/2.jpg
+
http://www.berlinka.pcp.pl/berlinka2/Autobahn_Berlin-Koenigsberg_Westpreussen_1941.html
Na mapie pokazano jak miał wyglądać węzeł w pobliżu Borzęcina koło
Pruszcza Gdańskiego.To jest fragment mapy "PK D 50430" - z 1941 roku
Geplante Streckenführung der Autobahn Berlin-Königsberg in Westpreußen,
Bl. 1-5 Schwarzdruck, Reichsamt für Landesaufnahme 1941. 1:25.000
DO DALSZEGO BADANIA
MAPY LIDAROWE:
Juszkowo
Juszkowo
Wały Juszkowo
Wały Juszkowo mapa 1972_Straszyn-Juszkowo
Wały w Juszkowie, obóz Rotmanka, wały w rejonie obwodnicy południowej Borkowo-Borzecin_1959_1-50000
Plan dla Praust:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz