Obóz szybowcowy w Przywidzu (Segelfluglager NS - Fliegerkorps Mariensee)
Segelflugübungsstelle des NSFK Mariensee / Strippau, Post Mariensee, Kreis Danzig
- Szkoła szybowcowa w Przywidzu (Mariensee) / Borowina(Barenhutte) / Piekło Górne (Oberholle)
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?t=2371
- Szkoła szybowcowa w Przywidzu (Mariensee) / Borowina(Barenhutte) / Piekło Górne (Oberholle)
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?t=2371
- Szkoła
szybowcowa w Przywidzu (Mariensee) / Borowina(Barenhutte) / Piekło
Górne (Oberholle) Sklepienie budynku w czasach świetności
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?t=2371
- Szkoła
szybowcowa w Przywidzu (Mariensee) / Borowina(Barenhutte) / Piekło
Górne (Oberholle) Budynek po wojnie w ramach szkoleń polskiej kadry
lotniczej
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?t=2371
- Szkoła szybowcowa w Przywidzu (Mariensee) / Borowina(Barenhutte) / Piekło Górne (Oberholle)
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?t=2371
- Szkoła szybowcowa w Przywidzu (Mariensee) / Borowina(Barenhutte) / Piekło Górne (Oberholle)
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?t=2371
Szkoła w Przywidzu tak naprawdę znajduje się w Borowinie lub popularnym Piekle Górnym nad jeziorem Fich-See.
W czasie II wojny światowej na terenie Borowiny miał powstać pas startowy przy szkole szybowcowej, która zachowała się do dziś.
W tym celu wysuszono znajdujące się nieopodal leśne jezioro.

Pas startowy nie powstał, ponieważ spod ziemi wybijała woda. Powstało bagno.
Oprócz szkół, które szkoliły na maszynach silnikowych istniały placówki szybowcowe.

- Szkoła szybowcowa w Przywidzu (Mariensee) / Borowina(Barenhutte) / Piekło Górne (Oberholle)
z materiału „Historia Aeroklubu Gdańskiego” M. Kochanowskiego
Szkoła szybowcowa powstała 17.04.1937 r jako NSFK lub 125 Gdański zachodnio-pruski korpus lotniczy a ok 1940 podlegała pod FAR 52 Danzig.
- Plan lotniska Piekiełko i okolicy 1942r.
Z książki
Dariusz Dolatowski, Zarys dziejów gminy Pruszcz Gdański
Na kursie szybowcowym zdobywano klasy pilota A lub B, a po zdanych egzaminach dalszy kurs odbywał się w Willenbergu k. Malborka. Lotnisko na Wielbarku leżało na skarpie Nogatu, chyba w rejonie placu ćwiczeń na polskiej mapie WIG z 1933 roku. Patrząc na konfiguracje Nogatu na zdjęciu tak to wygląda:
- Lotnisko Wielbark. Po zakończeniu szkolenia w Piekiełku, szkolenie nastepowało pod Malborkiem.
http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?p=9211
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Schulz
11 maja 1924 roku podczas II Wybrzeżowych Zawodów Szybowcowych w Rossitten, Schulz na szybowcu „FS 3” leciał 8 godzin i 42 minuty, co było podówczas rekordem świata.
- Start Ferdinanda Schulca z lotniska na Wielbarku (Willenberg)
http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?p=9211
Stało się bezpośrednim impulsem do założenia przez mała grupkę miłośników szybownictwa Związku Lotniczego w Willenbergu ( podmalborski Wielbark)
http://iam.malbork.pl/schulz.html
- Obóz Hitlerjugend nad Nogatem - Wielbark
Rejon szkoły dla szybowców
http://starymalbork.blogspot.com/2014/06/oboz-hitlerjugend-nad-nogatem-wielbark.html
- Obóz Hitlerjugend nad Nogatem - Wielbark
Rejon szkoły dla szybowców
http://starymalbork.blogspot.com/2014/06/oboz-hitlerjugend-nad-nogatem-wielbark.html
Kilka ciekawych informacji od znawcy wszelakich lotniczych konstrukcji o pseudonimie Alkali
z materiału „Historia Aeroklubu Gdańskiego” M. Kochanowskiego
Szkoła szybowcowa w Piekle Górnym k. Trzepowa powstała w latach II w.ś.
Szkolili się tam junacy z HJ. Obiekt dysponował dużym murowanym budynkiem piętrowym połączonym z hangarem. Szybowisko, nazywane wówczas „Mariensee Trepen”, posiadało wyciąg kieratowy ze stalową liną wyciągarkową.
Po wojnie zorganizowano tam ośrodek szybowcowy podlegający początkowo Departamentowi Lotnictwa Cywilnego, a następnie reaktywowanemu Aeroklubowi Gdańskiemu.
Wprawdzie oficjalne otwarcie tego ośrodka miało miejsce 28 lipca 1946 r. to pierwszy obóz szybowcowy zorganizowano już w styczniu 1946 r.
Latano wówczas na niemieckich szybowcach szkolnych SG-38
Dane: http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2659/126/SG-382
Lot szybowcem SG- 38 NIE SA MO WI TE !!!
https://youtu.be/kIY8lyl0m_4
i wyczynowych Grunau-Baby
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grunau_Baby
https://www.youtube.com/watch?v=wtBvhWygOXQ
Początkowo szybowce startowały przy pomocy lin gumowych naciąganych siłą ludzkich mięśni. W 1947 r. uruchomiono wyciąg elektryczny z systemem długiej liny stalowej na bloczkach z uwagi na dużą odległość silnika od zbocza.
Szybowisko działało stosunkowo krótko bo zamknięto je już w 1948 r. – cały czas jego kierownikiem był Henryk Tyszko (zmarł w październiku 1999 r.). W następnych latach budynek był użytkowany jako obiekt kolonijny, następnie szkoleniowy dla kierowców, potem znowu kolonijny Kopalni Węgla Brunatnego Turów.
- Basen( widoczny z tyłu zdjęcia) na terenie byłej szkoły szybowcowej.
Fajne psiaki na pierwszym planie
Ostatecznie został przejęty przez Agencję Skarbu Państwa i w połowie 1998 r. sprzedany kościołowi ewangelickiemu. Podczas „cywilnej” eksploatacji budynek z hangarem częściowo przebudowano, a na zboczu szybowiska posadzono las.
Z ciekawostek:
Pomiędzy systemem małych strumyków postawiono PUMPENSTATION.
Nie wiem czy zaopatrywała ona dodatkowo w wodę szkolę czy stanowiła elektryczne zaplecze. Pozostałości po niej są do dzisiaj !!
Ciekawy fragment z gazety SKRZYDLATA POLSKA 1938. Plik pdf do obejrzenia:
http://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/335198/NDIGCZAS015194_1938_004.pdf
=============
Kolejne informacje o LOTNISKU PRAUST
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1978005555757429.1073741886.1956115501279768
`