Łączna liczba wyświetleń

sobota, 17 lutego 2018

Latarnie lotnicze/ Haupstreckenfeuer


 Latarnie lotnicze/ Haupstreckenfeuer
 
Arcyciekawy temat dotyczący latarni nawigacyjnych.
Ma to równięz związek<pośrednio> z lotniskiem Praust.
Temat radiolatarni zainteresował nas po publikacji namiarów na maszty w książce
"Lotnictwo ziemi gdańskiej 1910-1945" pana Macieja Bakuna.
Próbowaliśmy namierzyć miejsca ale nie do końca się to udało.
 
Wracamy więc do tematu.
Z LZG:
INstalowano specjalne oświetlenie potrzebne do obsługi nocnej komunikacji
lotniczej Berlin - Gdańsk - Królewiec.
Na obszarze WMG znajdowały się zatem specjalne latarnie w:
 
I. Kolibkach (Steinflie8). Czerwone światło żarowe.
Położenie geograficzne: 54 27' 33" północnej szerokości,
18 33' 25"
długości wschodniej.
 
 
 
2. Wiślince (WeBlinken). Czerwonawozólte światło neonowe.
Geograficzne położenie: 54 20' 32" szerokości północnej,
18 49' 30" długości wschodniej.
 
 
 
 
 
3. Stegnie (Stecgen). Czerwone światło żarowe.
Geograficzne położenie:
54 19'45" szerokości północ.,
19 7' 25" długości wschodniej.
 
 
 
 
4. Złota Karczma (Goldkrug). Lampa błyskowa dająca biale światło żarowe.
Blysk co 0,3 sekundy, potem przerwa 8, se-kund, powrót za 9 sekund.
Geograficzne poloienie:
54 23' 31" szerokości północnej,
18 31' 40"
długości wschodniej.
 
 
 
 
5. Kolejne oświetlenie znajdowało się na lotnisku
Gdańsk--Wrzeszcz.
Po dwa czerwone światła neonowe umieszczono na
hangarze i budynku administracyjnym.
Poza tym ostrzegaw-cza sygnalizacja świetlna znajdowala się na ostatnich
dwóch domach przy ul. Brzeinieńskiej. ...
 
Wg. nas wszystkie namiary nieprawidłowe
< ? :( >
 
====================
 
Przełom w europejskim lotnictwie
 
Pierwszy nocny lot do Królewca po wybudowaniu systemu latarni odbył się
1 maja 1926 r. Z lotniska Berlin-Tempelhof wystartował samolot
pasażerski Junkers G24, na którego pokładzie poza załogą było sześciu
pasażerów.
 
W 1926 r. dzięki zastosowaniu latarni świetlnych Deutsche Lufthansa AG
uruchomiła nocne loty na trasie Berlin-Królewiec, która biegła przez
Słupsk, Wolne Miasto Gdańsk i Elbląg.
 
Czytaj więcej na:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ruiny-lotniczej-latarni-w-Zlotej-Karczmie-n118589.html#tri
 
Latarnia lotnicza
(Haupstreckenfeuer )
 
 
 
 
http://www.mojszlak.pl/kraj,opolskie,latarnia_lotnicza.html
 
 
 
 
 
Złota Karczma
Gold Krug
 
Na początku lat 20-tych XX wieku na skraju lasu postawiono drewnianą
wieżę emitującą sygnały świetlne. Zasilana była prądem elektrycznym
doprowadzonym za pomocą kabla z zajazdu. Jej światło sygnalizowało
granicę państwową. W 1926 roku linie lotnicze Deutsche Lufthansa A.G.
w pobliżu drewnianej wieży sygnalizacyjnej zainstalowały podobne,
znacznie jednak większe urządzenie. Była to latarnia lotnicza
wyznaczająca szlak Berlin- Królewiec podczas nocnych lotów.
Granica polsko-gdańska na mapie z okresu międzywojennego, zaznaczona latarnia Deutsche Lufthansa A.G..( zbiory Kamila Sobolewskiego)
Podstawa wieży Deutsche Lufthansa A.G. w lesie w Złotej Karczmie,
stan na 2014 (fot. Kamil Sobolewski)
Wieża była konstrukcji stalowej na betonowym fundamencie.
W marcu 1945 roku służyła cofającym się Niemcom za punkt obserwacyjny.
W 1944 roku niedaleko istniejącej już latarni lotniczej
Deutsche Lufthansa A.G.
postawiono drugą podobną latarnię na potrzeby wojenne.
Na mapie z tego roku widać już obie latarnie.
Zostały one zniszczone podczas walk w marcu 1945 roku.
 
Została zniszczona w czasie walk w okolicy.
 
http://www.historiakokoszek.pl/p/zota-karczma.html
 
 
 
 
 
 
Latarnia nr 18 w całym systemie naprowadzania samolotów (źródło: Czarek Piotrowski)
 
 
 
 
 
 
Lotnisko Wansau
Nocna linia lotnicza Berlin – Königsberg, otwarta w roku 1926. Obrotowa latarnia z elektryczną lampą stała na górze pod Lenzen.
 
http://www.elblag-moje-miasto.pl/lotnisko-wansau/
 
 
 
 
 
Niesamowicie widoczny rozwój lini lotniczych i coraz większy zasięg "pajączka"lotów
https://flughafenbb.wordpress.com/1919-1945/paul-strahle/lufthansa-flugplaene/





flughafenbb.files.wordpress.com/2015/09/deutsche-luft-hansa-ag-herbst-1931-09-01-bis-1931-10-31_.jpg

flughafenbb.files.wordpress.com/2015/09/deutsche-luft-hansa-a-g-1932-05-01-1932-08-31-sommer.jpg

lughafenbb.files.wordpress.com/2015/09/flugnetz-1925-todt.jpg

flughafenbb.files.wordpress.com/2015/09/deutsche-lufthansa-sommerflugplan-1936.jpg


Mapy, zdjęcia pana Cezarego Piotrowskiego:
https://www.geschichtsspuren.de/forum/lichterstrassen-im-luftverkehr-t1072-220.html
 
Nachtflugstrecke "Berlin – Königsberg”
Haupstreckenfeuer
17 - Mittel-Lowitz
- okolice Strzebielino
: notices / Bemerkungen
 
„1 km NO des Ortes Kl.Boschpol auf dem Zollgebäude,
2 Neon - Festfeuer (F. r.) mittlere Tragweite 12 km.“
 
Kl.Boschpol = Bozepole Male. Customs buildings (Zollgebäude)
stand till today's day.
coordinate: 54.570364,17.987439
 
 
 
Nachtflugstrecke "Berlin – Königsberg”
Haupstreckenfeuer 19 - Bohnsack (Sobieszewo)
Tower destroyed during battle in March 1945.
The foundation was used during building of house.
It is exactly there where yellow cross.
coordinate: 54.338689,18.824301
 
 
 
Nachtflugstrecke "Berlin – Königsberg”
Haupstreckenfeuer 23 - Frauenburg (Frombork)
 
Unfortunately tower destroyed.
At present in this place is camping reception. 

=========


Hangar Flughafen Devau Königsberg

http://cthulhustreasurebox.blogspot.com/2010/12/





Ochronka Macierzy Szkolnej w Praust

 Ochronka Macierzy Szkolnej w Praust Budynek w Pruszczu Gdańskim na ulicy Zwycięstwa 2 (Werderstrasse), w którym w okresie  Wolnego Miasta G...